donderdag 20 augustus 2015

Nabatov en Dresser excelleren op duo-album

Simon Nabatov & Mark Dresser - Projections

Clean Feed, 2015


De Amerikaanse bassist Mark Dresser en de uit Rusland afkomstige maar al jaren in Keulen residerende pianist Simon Nabatov zijn inmiddels oude rotten in het vak te noemen. Dresser speelde met grootheden als Anthony Braxton, Tim Berne en John Zorn; Nabatov met Nils Wogram, Phil Minton en Ernst Reijseger. Beide muzikanten werkten samen met Ray Anderson, Gerry Hemingway, Tom Rainey en Mark Helias. De paden van Nabatov en Dresser hebben meermaals gekruist, maar 'Projections' is hun eerste album als duo.

'Projections' is een weergave van het duoconcert dat Nabatov en Dresser op 31 mei 2014 gaven in de concertzaal van LOFT in Keulen. Een thuiswedstrijd dus voor Nabatov, maar ook Dresser heeft veelvuldig in Keulen gemusiceerd. 

Het oeuvre van beide musici is eclectisch en het mag daarom geen verrassing heten dat hun veelzijdigheid ook van 'Projections' afspat. Nabatovs klavierspel is sprankelend maar gaat het onconventionele niet uit de weg, zoals in opener Cover All Basses meteen duidelijk wordt. Dressers bas klinkt als van nature warm en vol, maar hij komt ook krassender uit de hoek. De muzikanten voelen elkaar perfect aan en geïmproviseerde stukken klinken soms alsof ze gecomponeerd zijn, zo hecht is het samenspel. 

Nabatov trekt in eerste instantie de meeste aandacht maar Dressers bijdrage is minstens zo interessant, of hij nu plukt of strijkt, met de piano meegaat of juist ertegenin gaat. Aria Attack begint als een bassolo, waarin de Amerikaan alles uit de kast trekt: het piept, kraakt, schuurt en schopt herrie. Nabatov legt aanvankelijk accenten, betrekt zich naarmate het stuk vordert meer in het spel, maar de contrabas blijft overheersen. Dresser brengt in het laatste deel van Citara XL een solo met korte klanken gecombineerd met langere noten waarin de bas echt zingt; werkelijk prachtig. 

Het bewerkte pianospel van Nabatov in La Ment doet enigszins denken aan Chris Abrahams op zijn solo-cd 'Glow', maar Nabatov gaat uiteindelijk ontregelender te werk. De hoge noten en het strijkwerk op het eind van Dresser completeren het stuk. In Pliant Giant is Nabatov leidend met op momenten opvallend robuust spel. Dresser rommelt ondergronds en gebruikt zijn bas ook als percusssie-instrument. In het kortere Parting Shots is volop ruimte voor klankexperimenten en de cd wordt op deze wijze passend afgesloten.

'Projections' is een een duo-cd van twee volledig aan elkaar gewaagde en excellerende muzikanten, die zo hecht musiceren dat de plaat bij eerste beluistering zelfs enigszins keurig overkomt. Schijn bedriegt want experimenteerdrift en tegendraadsheid voeren de boventoon, echter zonder een moment melodie en muzikaliteit uit het oog te verliezen. 'Projections' is een zoveelste hoogtepunt in de uitgebreide discografie van beiden.

http://www.nabatov.com/ 

http://www.mark-dresser.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten